Včera o tom vyšel článek v Hospodářkách:
https://archiv.hn.cz/c1-67289840-v-zapalu-boje-rekl-ministr-rakusan-pravdu-a-nasledne-dostal-pres-prsty-rika-investor-michal-snobr
"V zápalu boje řekl ministr Rakušan pravdu a následně dostal přes prsty, říká investor Michal Šnobr
Menšinový akcionář ČEZ a investor Michal Šnobr ostře kritizuje výroky politiků, ale i chování státu vůči drobným akcionářům energetické skupiny ČEZ. „Vláda a politici doslova minoritním akcionářům dupou po hlavách a šikanují je,“ upozorňuje Šnobr. Podle něj daň z mimořádných zisků nakonec zaplatí z drtivé většiny jen ČEZ a do toho se chystá zjednodušení cesty k ovládnutí jeho elektráren státem.
Ministr vnitra Vít Rakušan v pondělí prohlásil, že vláda chce vyplatit menšinové akcionáře ještě do konce volebního období. Následně tento výrok vzal zpět. Jak to hodnotíte?
Za mě pan ministr Rakušan jen potvrdil, co trh tuší a je dlouho nevyhnutelné. Popsal zjevně realitu, která v té věci na vládě je.
Stále se tedy připravuje rozdělení?
Bez diskusí. Kdyby se nepřipravovalo, tak projednávaný lex ČEZ už dávno neexistuje. Transpozice evropské legislativy do Zákona o přeměnách obchodních společností je procházka růžovým sadem. Není tam nic, co by kdo řešil. Kdyby nebylo paragrafu 311 (zjednodušuje rozdělení firem, pozn. red.), tak už je to projednané před rokem. V prvním čtení schválili zákon v září a od té doby to čeká v Poslanecké sněmovně, kde k tomu čtyřikrát nebyl schopen ústavně právní výbor zaujmout stanovisko a jednání vždy přerušil. Paragraf 311 se buď dá vyhodit, nebo se tam dá vrátit, že pro rozdělení je potřebný souhlas 90 procent hlasů všech akcionářů místo nynější verze 75 procent akcionářů přítomných na valné hromadě, což znamená, že si stát odhlasuje, co chce.
Ministr vnitra udělal během pár hodin otočku o 180 stupňů. Jak to vnímáte?
Problém je, že jako předseda koaliční strany (STAN), místopředseda vlády a ministr vnitra neměl ani náznakem nic podobného veřejně říkat. Porušil tím mnohé a pravděpodobně i závazná vládní pravidla. Do poslední chvíle to evidentně mělo zůstat ve velmi tajném režimu projednávání. Nic jiného než totální dementování zprávy mu nezbylo. Pravda ovšem je, že to řekl tak nepromyšleně, že to vůbec nesedí.
V čem?
Nyní se vymlouvá, že mluvil o minulosti. Ale na setkání jasně mluví o tom, že to připravují a chtějí to stihnout do konce volebního období. To nemá s minulostí nic společného. Z pohledu vlády to reálně podělal. V zápalu boje řekl pravdu a následně dostal přes prsty, že udělal fatální chybu. V jakékoliv zemi by musel za tohle ministr okamžitě odstoupit.
V úterý se k výrokům ministra Rakušana vyjadřoval i premiér Petr Fiala. Jak jeho vyjádření vnímáte?
Reakce premiéra Fialy působí velmi podobně. Nic nevyvrátil a naopak „dobře připravený a včas oznámený záměr“ (z premiérova výroku, pozn. red.), tj. zásah státu ve věci ČEZ je nyní skoro jistý. Čas je také zjevný: do konce volebního období této vlády. To je podstatná informace, kterou ministr Rakušan trhu poskytnul.
Rozporuplné výroky ohledně zestátňování ČEZ měl v minulosti i premiér Fiala. Poškozuje to akcie ČEZ? Nejde už o manipulaci s kurzem akcií?
Za vládní manipulaci, a to dlouhodobou, jde bez diskusí považovat už mnohaměsíční mlžení vlády kolem ČEZ. Začalo to před rokem a půl premiérským oznámením o zestátnění výroby ČEZ, které se následně změnilo v tvrzení, že nebylo řečeno zestátnění výroby, ale energetické infrastruktury. Vláda a politici doslova minoritním akcionářům dupou po hlavách a šikanují je. Po roce a půl se totiž ukázalo, že windfall tax (daň z mimořádných zisků, pozn. red.) je zacílená výhradně na minoritní akcionáře ČEZ. K tomu pokusy do bezproblémové novely zákona propašovat §311 jsou a vždy byly čistou manipulací s hodnotou akcií ČEZ na kapitálovém trhu.
Proč je daň zaměřená jen na akcionáře ČEZ?
Ve finále stát na dani vybere celkem kolem 40 miliard korun, přičemž až 34 miliard půjde z ČEZ. Z toho okolo deseti miliard připadá na menšinové akcionáře a zbytek na stát. Všichni ostatní jako banky, petrochemické společnosti a další energetické firmy zaplatí dohromady pět miliard korun. To je úplný výsměch. Výběr 33 miliard korun od bank byl jen trik a od začátku daně platila pravidla, která jim umožnila se jí vyhnout. Navíc mimořádnou daň vybíráte z nadměrných zisků ČEZ, které se poměřují s výsledky v letech 2018 až 2021 (ve dvou letech proběhla koronavirová pandemie, pozn. red.), které byly nejvíc tristní za posledních dvacet let. Nenajdete horší roky, než byly tyhle.
Poškozuje stát drobné akcionáře ČEZ?
Přes lex ČEZ hledáte možnost, jak připravit akcionáře o soukromý majetek, jeho hodnotu velmi účinně a efektivně manipulujete. Navíc se zde slučují role státu, který vystupuje jako daňový dráb, tvůrce legislativy a zároveň je většinovým akcionářem ČEZ.
Proč by měl stát zcela vlastnit elektrárny ČEZ?
Celé je to o tom, že pokud má pokračovat záměr jaderné energetiky v Česku, tak je to o zestátnění výroby ČEZ, a to nejen kvůli know-how, které firma má, ale i kvůli peněžním tokům, které elektrárny budou ještě dlouhé roky generovat. Navíc tržní kapitalizace ČEZ je 500 miliard korun a výstavba čtyř jaderných bloků vyjde ve finále na 2000 a 3000 miliard korun. K takové smlouvě se ČEZ nemůže přiblížit s propiskou ani na deset metrů. Je to úplně mimo jeho kompetenci.
Ohrožuje jednání vlády důvěru investorů v celou pražskou burzu?
Pokud projde lex ČEZ, tak velice snadno a rychle může stejný postup zopakovat například Société Générale v Komerční bance (kterou vlastní, pozn. red.). Ohrožuje to současné emise na trhu a zároveň i vstup nových emisí na burzu. Představte si, že na burzu přijde nová burzovní emise, kdy se prodá podíl třicet procent. Jedna akcie pak za tisíc korun. Byznys ovšem nepošlape, a tak se na trhu začnou šířit manipulace, jako to nyní dělá stát u ČEZ, a cena akcií se shodí dolů. V tom okamžiku akcionář přijde a těm chudákům, kteří to koupili za tisíc, nabídne pět set korun. Je to prostě paskvil non plus ultra." |